Regntunga skyar

Helgen inleds av regntunga skyar och detta verkar hålla på hela helgen.
Vovvisarna hatar när jag tar regnkäder på dem. Dom vill inte vara ute så länge = inga långa promenader i skogen. Det är dessutom både vått och smutsigt och det passar inte två förnäma papillons. Jag har både införskaffat mig gummistövlar och raggsockor just för att kunna gå långa promenader i skogen med hundarna. Får väl gå utan vovvar.
Molly är galen sedan hon blivit opererad. Hon är den kelnaste och gladaste hund som jag skådat på länge. Härligt! Hon är först in med huvudet i kylskåpet när vi öppnar det. Man vet ju aldrig vad som kan trilla ut.

Nästa vecka är det lov. Skolan kommer att vara tom på gymnasieelver men det kommer att finnas vuxna elever som pluggar. Det startar en ny kurs för blivande bussförare.
Vissa kollegor har inte vett att stanna hemma på lovet utan kommer in på jobbet ändå. Lärare är ett konstigt släkte. De flesta älskar alla loven men de kommer ändå in till jobbet?!

Förra året lade jag skolans schema. Det är inte en lätt uppgift! Lärare tror att man lägger schema till dem och inte till eleverna. Jag kunde få kommentarer som:
"Jag kan inte ha lektioner på fredagar för då vårdar jag mina gammla mamma."
"Jag kan inte börja förrän kl  8.30 för jag ska lämna barnen på dagis."
"Jag måste sluta mina lektioner kl 14.00 för jag ska ut med hunden"
HALLÅ! Hur gör alla andra? Bussföraren kan inte säga så. Bagaren kan inte säga så. Läkaren kan inte säga så. Barnmorskan kan inte säga så. 
Så vitt jag vet så öppnar de flesta dagis kl 6.30. Synd om barnen att gå upp så tidigt och lämnas? Ja, det är det. Vad är alternativet? Gilla läget eller jobba halvtid.  
Synd om hunden att stå så länge? Ja, det är det. Det är dessutom förbjudet. Kallas misskötsel av djur. Skaffa hunddagis eller någon som kan gå ut med den lilla vovven.
Synd om lilla mammsen? Det finns folk som inte gör något annat än att tar hand om våra gamla och dom gör det jättebra! Mamma får väl tas omhand på helgen!
Usch, jag vet att jag är tråkig i tonen men man blir bara så trött ibland. Lärare är ett speciellt släkte. Det menar jag verkligen. Detta betyder inte att jag inte gillar lärare, tvärtom jag älskar mina kollegor och jag har ju själv jobbat som lärare. Jag bara tycker att ibland skulle det vara obligatoriskt för en del lärare att komma ut i näringslivet ett tag. För ren kompetensutvecklig. Se hur det är att jobba på ett företag och vad det kräver. Framför allt när man har med ungdomar att göra. Många lärare har ju gått från gymnasieskolan direkt till lärarhögskolan och har på sin höjd kanske haft sommarjobb.

Nu vet jag att jag sticker ut hakan lite väl mycket. Jag vet att jag generaliserar. Skulle kunna öppna en blogg och bara skriva om vad som händer på skolan varje dag. Jag tror att folk hade blivit förvånade! En dold kamera som visar allt i tv. Reality-serie. Det hade varit något. Det finns ju så mycket serier om advokater och läkare. Varför inte om lärare eller skolfolk överhuvudtaget.

Idag, söndag, vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. I går satt jag mest framför datorn och spelade "Farmville" på Facebook. Ganska trist i längden men svårt att sluta när man en gång börjat. Blir liksom lite beroende. Går och tänker att nu är snart mina morötter snart klara att skördas. Vill bara komma en nivå högre hela tiden.

I morgon ska jag till frissan och få lite färg i håret och bli klippt. Jag färgar inte håret för att det börjar bli grått jag vill försöka att behålla den där sommarkänslan i håret. Lite blonda slingor och lite mörkare slingor så det ser så där  sommarblekt ut.
Jag har faktisk inte hittat några grå hår än. Det ska jag nog vara glad för. Många i min ålder har mycket grått hår. 

Lev väl och bli inte arg på mig!

Kramis!


Kommentarer
Postat av: superman

Men kompis, gråa hår syns inte i ett blont hår....eller?

2009-10-25 @ 14:23:48
Postat av: Lena

Jo, du min kära, kära Superman! Min kusin har varit lika blond som jag men är numera mer åt det grå hållet.

Vissa är födda att förbli en skönhet! ;-)

2009-10-25 @ 15:17:49
Postat av: Libidotekarien

Håller med. Lärare är skumma.

2009-10-25 @ 15:42:20
Postat av: Ile

Lärare är skurkar.Yrket försviner snart svininfluensa slår mycket hårt på de.Håret hiner inte att bli grå!

2009-11-01 @ 23:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0