Familjedag

Idag har min syster och systerdotter med sina barn varit hos mig på besök. Jag tycker det är så kul när man träffas. Vi träffas inte så ofta. Är ganska dålig på det faktiskt. Kan ge mig lite dåligt samvete ibland. Men jag kan ju bara bli bättre.

Hursomhelst så kom dom alla idag och vi började med att grilla och ärta lite lunch. Det är ju alltid gott med mat. Med sig hade dom dessutom en försenad födelsedagspresent med till mig. Det var verkligen jättegulligt och snällt. Jag smet ju till Barcelona på min 50-årsdag och ville inte firas. Fick ett silverhalsband, en sån där fast ring. Skitsnyggt! Tack än en gång!
Efter maten var det dax med en runda i skogen. Barnen plockade lite vilda hallon och åt på vägen till svampskogen. Det är inte så långt att gå, en lagom promenad.
I skogen fick jag se min syster i ny dager. Hon är ju en riktig skogsmulle. Hon gick dubbelvikt nästan hela tiden. Hon gillade att plocka kantareller. Barnen var också jätteduktiga på att hitta svamp. Lilla Amanda slängde blöjan och gick med rumpan bar. Kastade sig i mossan så hela klänningen flög upp, detta bekymmrar dock inte en 2,5-åring. Det såg himla kul ut och vi andra fick oss ett gott skratt.



Skörden vi fick. 250 gr blev det.

När vi kom hem så var det fikadax.



Maria och barnen, Ville, Nicole och Amanda.



Siv min syster.



Blåbärspaj.....mums!



Min syster är inte så förtjust i hundar men Bimsan var väldigt förtjust i syrran. Hon fjäskade jättemycket för att få komma upp i knäet.

Vi körde till Sövde och badade efter fika och kubbspel. Ja, alltså barnen badade inte vi vuxna. Badkrukor alla tre. Måste ligga i generna.



Stranden vid Sövdesjön. En gullig liten badvik men både bryggor, flotte och bastubåt.



Maria och Amanda.



Efter bad så bjöd mormor på glass. Snäll mormor dom barnen har!



Ville med glassen i högsta hugg.



Riktiga gottegrisar!

Så var dagen slut och alla skulle hem till den stora staden efter en dag på landet.
Det var fantastiskt roligt att ha alla hos mig.
Vad väntade när jag kom hem? Jo, då skulle jag rensa 250 gr kantareller. Lagom roligt men himelskt gott. Ni kan ångra er som inte ville ha svampen med er hem.



Rensade, fövällda och paketerade. Gott att ha i frysen och plocka fram till vintern.

Hoppas jag kan träffa familjen snart igen.

Lev väl och njut att det gula guldet i skogen. (Visste ni att dom kostar 299 kr/kg i butiken?)

Kommentarer
Postat av: madde

Såå himla mysigt :)

plocka svamp o köka glass, vad mer kan man begära liksom :)

2009-07-29 @ 21:29:58
URL: http://darhus.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad mysigt det ser ut! Ni verkar ha haft en riktigt härlig dag!

Den blåbärspajen får du bjuda mej på nån gång!

Kram

2009-07-30 @ 15:15:42
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0