En vecka kvar till grande finale

Nu är det bara en vecka kvar tills jag blir vuxen! 50 år....det låter skitgammalt. Är jag skitgammal? Det känns inte som om jag är det. Det är väl det som räknas eller?
Jag minns första gången jag blev kallad "tant". Det var när jag sommarjobbade i Strandbadskiosken i Falsterbo. Det måste varit i början av 70-talet. Jag var kanske 13 år. Det var en mamma som kom med sitt lilla barn och köpte glass och barnet skulle betala. Då sa mamman till sitt barn: Ge tanten pengen. Det är sånt man kommer ihåg i hela livet. Att bli kallad tant när man är 13 år. Nu är det inte många som säger tant mer. Det är vanligare att man hör "kärring". Det är det inte någon som har kallat mig än i alla fall. Inte så jag hört det.
Men är jag en tant då? Hur ser en tant ut. En tant för mig är typ som min mamma. En gammal kvinna. En tant kan man också vara om man klär sig "tantigt" oavsett hur gammal man är. Det tycker jag ialla fall.
Min vännias man brukade klalla mig "tant Lena" när jag ringde, mest för att reta mig och för att deras barn också skulle lära sig att kalla mig för tant Lena. Sånt är ju kul tycker jag.

Hur är jag då? Jag lever delvis kvar i 70-talets klädmode. Jeans och tröja. Det ska helst vara jeans som sitter åt lite. Inget Gällivarehäng här inte! Är jag modern då? Nej, det tror jag inte men vem bryr sig. Det är en fördel med att uppnå vuxen ålder. Man behöver inte bry sig så mycket om vad andra tänker. Det har jag inte gjort tidigare heller. Har för det mesta gått min egen väg till min mammas stora förtvivlan. Hon ville att jag skulle bli den där snälla söta mammas flicka. Jag hatade det. Klädde mig mer som en pojke och hängde ute med de "tuffa" killarna som körde amerikanska bilar och körde motorcyklar. Jeans och skinnpaj med nitar. Hahah!!! Det var väl ett sätt att göra revolt i tonåren. Jag har ju faktiskt klarat mig ganska bra här i livet. Har en högskoleexamen och ett jättebra jobb.

Min slutsats idag i mitt ålderstänkande är att man är så gammal som man gör sig. Nu ska jag gå ner i min källare och ha en liten nostalgitripp. Lite Status Q, Flammingokvinetten, Nasareth, Uriah Hep med mera, i vår Bose anläggning.
Idag ska vi även göra terassen ren och fin. Högtryckstvätt är på väg och sen blir det olja på golvet därute.

Lev väl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0